Friday, December 6, 2013

| islam atau Islam



Bismillahirrahmanirrahim

PEMBACAAN

Beberapa kali dalam minggu ini ada saja ruang-ruang diskusi yang sangat baik dan nampak sangat menarik. Semalam dalam Tour De Ilmi (nama canggih usrah kat sini. eheh) kami berbincang soal perkara-perkara yang mengancam negara. Bunyinya macam menakutkan? Memang ngeri. Semua seputar isu sekularisme, liberalisme, pluralisme, feminisme, COMANGO dan lain-lain. Sejujurnya, aku sampai di Jordan ni baru aku lebih mahu mencari. Setiap apa yang aku teliti, aku lihat, perlu kepada pemahaman dan observation yang baik dan bersungguh supaya dapat pula brainstorm usaha-saha ke arah islah. Dan kini aku semakin tertarik untuk meneliti blog SaifulIslam.com, Angelpakaigucci dan LangitIlahi. Aku mahu lebih faham. Aku mahu jadi orang yang dapat memahamkan jua. Amin.

Barangkali selama ini aku sangat tidak membaca. Hakikatnya memang begitu. Di sekolah dulu pun aku hanya hanyut dalam sastera dan aku tidak mencari kefahaman yang lebih jauh bermanfaat tentang semuanya yang berlaku di sekeliling aku. Dan sewaktu diploma, aku begitu mencintai buku namun aku tidak larut dalam pembacaan yang kritis. Semoga apa yang aku pernah baca ada nilainya, ada hikmahnya, ada ilmunya.

Hidup ini harus mencari, sampai mati.

Ada sahabatku yang kini belajar di Mesir berpesan, supaya cuba mulakan pembacaan kitab arab dengan membaca kitab-kitab yang nipis dan diyakini dapat dihabiskan dan dihadamkan. Aku ada terjumpa koleksi buku-buku ringkas berharga 1.5 JD (Lebih kurang RM7) di Maktabah Ram dekat dengan bayt aku. Aku ada beli satu tentang personaliti diri. Barangkali kerana banyak terma-terma psikoloi, maka baru sedikit aku sentuh buku itu. Beralasan sedikit di situ. Apa pun, mempelajari bahasa memang mencabar dan membutuhkan kesungguhan (al-ijtihad) dan keseriusan (al-jiddiyah).

TERINGAT

Memori aku teringat, tentang Islam dan islam. Ya, ini setelah aku pernah mengikut siri-siri Ini Sejarah Kita ketika di sekolah dan di DQ dahulu. Jom kita lihat dan teliti bezanya pada Islam dan islam. Islam degan huruf I besar jelas membawa satu makna nama sedang islam dengan i kecil membawa satu makna konotasi perbuatan. Maka secara ringkasnya di sini aku simpulkan, yang pentingnya pada kita bukan Islam pada nama, tetapi pada perbuatannya. Maka, ayuh islamkan diri kita, pada hati dan perbuatan dan semuanya. Maaf andai pesanan aku nampak macam, what? Islamkan hidup?

Yeah, haven't you heard or didn't you know: Islam is the way of life? :)

Jom , sama-sama usaha ke arah itu, sebab kita sama-sama mahu ke syurga-Nya kan?

SEBAB MUSABAB

Aku  tak perlu terangkan sebab yang konkrit dan jahar kenapa aku share semua ni. Malah, aku harap aku tidaklah taburkan perkar-pekara yang unreachable dengan pemikiran kita semua.

Aku pun student.
Aku pun suka makan sedap-sedap.
Aku pun suka benda baik.
Aku suka dengar lagu...dan nasyid.
Aku suka belajar benda baru dan try benda yang nampak best.
Aku suka travel dan tengok cara orang dan kehidupan orang lain.

See, aku rasa, kita tak jauh beza. Dan kalau pun memang berbeza, aku nak hadiahkan ayat 13 surah al-Hujurat untuk kita sam-sama tadabbur. Saling mengenal, saling bertaaruf. That's what differences for.

Aku suka warna putih dan kelabu. Mungkin kalian suka merah dan oren.
Aku suka bahasa arab dan jepun. Mungkin kalian suka bahasa inggeris dan korea.
Aku suka makan cheesecake dan tiramisu. Mungkin kalian suka pavlova.
Aku suka baca blog. Mungkin kalian suka baca akhbar.




Secara serakannya, berbeza, Namun usulnya, sama.

HIDUP

Hidup sangat warnawarni kan? So, enjoy the colours and feel them!

To live is to give
to care is to share
to mind is to shine


Aku masih banyak perkara aku kena belajar. Dan apa aku dapat, aku nak kongsi supaya kalian pun dapat juga rasa best dengan apa yang aku dapat. Biiznillah. *Senyum*

PUISI DI SISI PERJALANANKU (IV)

Kau kata
apalah adanya
kita jauh berbeda
jiwa, cara, budaya

Aku kata
apalah adanya
semua ini jua
aturan-Nya yang sempurna

Kukenalimu
kaukenaliku
kerana-Nya

Raehan Intisor
071213

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment