Saturday, July 26, 2014

| Cerita Kita & Sehampar Dia



It was still there. Di bayt ukhti yang aku sayang. Sama macam first time aku sampai situ, benda tu tak berganjak. Macam biasa, fikiran aku 'terbang'. Dan biasanya aku seorang. Tetapi hari itu...

"Eh, kat mana ye Ukraine tu?"

Tiba-tiba, mereka bertiga berkerumun di sampingku. Tangan masing-masing tak boleh duduk diam. Sekejap ke benua Eropah, sesat sekejap di Amerika Selatan, sibuk cari kat Asia Tenggara, kadang di Asia Tengah. Padahal dah tahu negara tu berjiran dengan Russia.

"Sinilah!"

Semua mengangguk. Ohhh.

"Bila jadi kejadian macam hari tu, baru kita tahu dua negara ni ada konflik kan?" dia berkata

"Yup, kalau tak tak tahu langsung"

Khali sejenak. Muhasabah, masing-masing perlu lebih 'buka' mata dan matahati.

"Mana Jordan?"

"Eh, lagi kecil dari Malaysia je nampak?"

Kami senyum.

"Ana nak pergi sini. Doakan eh" tangan cekatan menunjuk negara yang berjiran dengan Perancis.

"Ada apa situ, bukan ada apa-apa?"

"Doakan jelah. Tau tau"

"Oh, sini kan ada Cordoba, Granada semua tu." ukhti ini mencerahkan

"...dan ada Gibraltar" dia menambah

"Rasa macam dah masuk dalam peta lah!" tertawa kecil.

Sebentar di situ, ijlis bina nu'min sa'ah, dengan cara tersendiri. Fantashiru. Bertebaranlah.

Dan aku harap, Palestin tertulis di atas itu selalu. Andai tidak di situ, tulisnya tetap di peta hati semua manusia.

Eheh. Dia. Si peta. Aku cinta kau. Aku harap aku dapat menjejaki negara-negara yang tertulis di atas hamparanmu, biar aku mengambil iktibar. Dengan izin Allah.

Balik ke rumah, sentuhan petang:

"Eh, takkan tak nak share dah berjalan? Rugi tau 'ibrah untuk seorang diri je"

Eheh, terkoyak hatiku. Sobs. Semoga lebih bermurah hati lepas ni. Ni tulisan khusus untukmu kakak, dan umum untuk semua. ;D

QS 62: 10

#29ramadhan1435

No comments:

Post a Comment